NL | EN
Deeldit
opFacebook
Deeldit
opTwitter

De soundtrack van Tom Trago

Over New Music For Found Footage

De soundtrack van Tom Trago

24-08-2014 | 19.19

Music for Found Footage is een samenwerking tussen Trouw en CineSonic, met EYE Filmmuseum als partner bij de eerste editie De komende maanden staan er vier avonden aan te komen waarbij korte films van live muziek worden voorzien. Iedere keer is hier een andere artiest verantwoordelijk voor: Tom Trago, Legowelt, Shackleton en Wolfgang Voigt. Tom Trago mag het startschot geven. Ik sprak hem over muziek (of geluid) bij films en zijn invulling van de betreffende avond.

"Ik neem twee muzikanten mee die avond: Wieger Hoogendorp en Janneke Nijhuis. We hebben al eerder samen aan een filmproject gewerkt. Toen hebben we eerst een soundtrack gemaakt, daarna een cinematograaf laten filmen en vervolgens een scriptschrijver het in elkaar laten zetten, in de volgorde van een videoclip dus. Het lijkt met vet om het nu andersom te doen."

Heb je wel eens iets soortgelijks gezien?
"Vroeger vertoonde het Filmmuseum in het Vondelpark stille films, waarbij een pianist uitgenodigd werd die er live bij speelde. Daar ging ik regelmatig met mijn jazzleraar naartoe. Dat was echt prachtig!"

Hebben jullie je al goed voorbereid? 
"We gaan wel wat in elkaar zetten, maar niet te veel. Alleen een kleine basis per filmfragment. Wanneer je teveel voorprogrammeert mis je de ideologie van het interpreteren Het is zonde als de sfeer van de club er niet inzit. Die is heel belangrijk, vooral in zo’n zaal als Trouw. Ik neem een aantal synths mee, een vocodor, wat pedaaleffecten, wat percussiemateriaal en een Fender Rhodes."

"Er is een documentaire over Twin Peaks en de man die de muziek heeft gemaakt - Angelo Badalamenti. Hij vertelt over een gesprek tussen David Lynch en hemzelf. Hoe ze die sferen met een Rhodes neerleggen, dat is echt… wow! Toevallig is het ook het eerste instrument dat ik heb gekocht, dus dat heeft wel wat."

Hoe vaak kijk je films, heb je een obsessie?
"Nee, muziek is mijn grote obsessie. Ik kijk vaak films, wel iedere week. Maar ik steek veruit de meeste tijd in geluid. Als ik de film niet zo interessant vind, kan ik mijn aandacht op de muziek vestigen. Ik spendeer heel veel tijd in vliegtuigen. Daar zit je zo lang alleen maar naar films te kijken."

Kun je je nog een film herinneren waarbij de muziek je echt is bijgebleven? 
"Laatst keek ik een vrij commerciële film met George Clooney in de ruimte, Gravity. Daar vond ik de muziek interessant. Het leunde tegen sounddesign aan. Dan kun je je afvragen, wanneer is iets filmmuziek en wanneer gewoon geluid? Ik vind het sowieso wel interessant wanneer filmgeluid slechts een hele ondersteunende rol heeft, zodat je het bijna niet hoort, of dat het geen muziek is."

Zou je dat niet alsnog muziek kunnen noemen?
"Dat vraag ik me af ja. Je mag het van mij noemen hoe je wilt, maar ik vind het wel goed om het niet zo te noemen. Muziek bestaat uit opvolgende harmonieën. Of in ieder geval iets met een langere tijdsspan dan 10 seconden. Anders zou ik het toch onder de categorie noise of geluid scharen."

Text: Ruben Leter