NL | EN
Deeldit
opFacebook
Deeldit
opTwitter

Het ritme van de rumba

Interview met Awanto3

Het ritme van de rumba

04-06-2014 | 14.19

Steven van Hulle, beter bekend als Steven de Peven, werd opgevoed op een dieet van Bach, Mozart en andere klassieke kopstukken uit de platenkast van zijn vader. Hij begon als 22-jarige met jazzfeestjes in Amsterdam en groeide uit tot gewaardeerd lid van de Amsterdamse underground scene. Zijn producties als helft van Rednose Distrikt, eerst met Kid Sublime, later met Aardvarck, werden opgepikt door andere Antal Heitlager. Drie jaar geleden verhuisde hij naar Bergen aan Zee waar hij ook als beeldend kunstenaar actief is. Hij bewerkt verkeersborden in de duinen tot kunst rond het gelegaliseerde kraakpand waar hij woont. Na enkele losse solo EP/singles op o.a. Voyage Direct zoals Four Five heeft hij nu ook een volledig album uit als Awanto3, Opel Mantra.

Awanto3 is dus niet Afrikaans, vertelt Steven na zijn albumpresentatie in Trouw vorige maand. Of nou ja, Afrikaanse invloeden zitten er zeker in zijn muziek, maar die komen een beetje van Cuba, en een beetje van zijn moeder. Hoe dat precies zit, daar mogen we over Skypen volgende week. Hij stopt een paar platen in zijn tas en mompelt iets wat op ‘vogelkak’ lijkt. 

Het is doodstil als hij een week later inlogt.

Hallo? Hallo?
 "Dat is Bergen op Zee. Je hoort helemaal niets. Alleen soms de vogeltjes.”

Waarom ging je weg uit Amsterdam? 
"Amsterdam is een grote bruisende speeltuin en ik was daar heel ontvankelijk voor. Als ik nu een uitnodiging voor een feestje of een optreden krijg, moet ik meestal zeggen: sorry, ik zit wel zestig kilometer verderop. Dat kost me gewoon drie dagen. Het filter is gewoon groter. Je gaat alles beter plannen en beter afwegen.”

Waarom Bergen aan Zee? 
"Mijn huis en de inspiratie die ik hier krijg, zijn mijn focus. Door hierheen te verhuizen, ben ik veel meer op mezelf aangewezen. Door hier alleen te zijn heb ik meer tijd en rust om mijn werk uit te schrijven, zonder te worden beïnvloed door andere impulsen. Je maakt een pakketje hier wat echt uit je eigen ziel komt. En dan kan je  uiteindelijk weer naar de stad terug met goede kapstokken waarmee je verder kan samenwerken. Zo heb ik het album ook uitgewerkt. Alle basis tracks heb ik hier thuis geschreven op mijn MPC. De samples die ik hier heb gemaakt, heb ik precies na laten maken in de studio in Amsterdam."

Hoe kom je in de Hollandse duinen op zo’n tropische sound? 
"Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor Latijns-Amerikaanse muziek. Vooral voor funk en jazz. Jazz was echt een beetje het zaadje, de kiem waaruit de liefde voor andere muzieksoorten, zoals hip hop ontstond. Op mijn negende ben ik saxofoon gaan spelen en zo leerde ik noten lezen. Tijdens de huiskamerconcerten die mijn ouders thuis gaven, sloeg ik de bladzijden voor mijn vader om die piano speelde."

Hoe ontwikkelde je smaak zich verder? 
"Die sax heb ik op een gegeven moment in de wilgen gehangen, maar in die periode ontwikkelde ik mijzelf ook in alle vormen van nieuwe muziek die uitkwam.  En in die tijd was het vooral beats-georiënteerde muziek die bij me binnenkwam. The Sugar Hill Gang hits waren voor mij een van de eerste kiemen voor mijn liefde voor Hip Hop en breakdance. En vanuit daar luisterde ik veel naar jazz: Miles Davis en Art Blakey .Ik danste ook in die tijd fanatiek eletrcic boogie. Mijn ooms hadden een drive in show en zij verzamelden zo nu en dan platen voor mij als ik  nieuwe dans-input  nodig had. Zo kwam ik uiteindelijk uit op  hip hop en alles wat daarmee te maken had. Toen ik zestien, zeventien was kreeg ik voor mn verjaardag mijn eerste vinyl house plaat van Dan Curtin. Daarna verzamelde ik ook techno en electro. Gabber en breakbeat, daar luisterde ik ook naar.  Alles, kwam op een gegeven moment door elkaar. Sommige Maar door mn klassieke roots was ik vooral aan het hunkeren naar het tegenovergestelde; de improvisatie. Dus neigde ik naar zwarte muziek en jazz."

Is dat een verklaring voor de Afrikaanse geluiden op Opel Mantra?
"Die Afrikaanse muziek ben ik later pas gaan ontdekken, tijdens mijn reis naar Cuba in 2006. Mijn toenmalige liefde deed aan salsadansen. Ik was erg verliefd en alles waar zij hard op ging, deed ik ook. Toen ben ik ook keihard gaan salsadansen. Zij was vanaf dag 1 heel ontvankelijk voor Cuba en de lokale cultuur. Ze was ook bloedmooi en ik had haar ouders beloofd om op haar te letten. Die reis mondde uit in een bad trip met aardig intense Voodoo-ervaringen."

Hoe ging dat precies? 
"We werden meegenomen op sleeptouw door een mannetje dat we ontmoetten in de straten van Camagüey die zich presenteerde als dansleraar/dokter/genezer. In een dorpje op het platteland zou ik de conga’s leren bespelen. De muzikant die ons zogenaamd ‘wilde hebben’, lokte ons naar dat dorp toe en daar kregen we onderdak. Boeren uit het dorp leerden mij de rumba, terwijl de ‘priester’ er met mijn meisje vandoor ging. Zij was een week lang onbereikbaar en met hem op pad. Ik lag al vrij vroeg in die week te ijlen op bed met een dikke vette ontsteking in mijn kies. Op dat soort momenten ben je heel ontvankelijk voor wat er binnenkomt. Mijn liefde voor Latin is toen veel dieper in mijn botten gaan zitten. Ik was zo scherp op alles, het was een overlevingsmechanisme."

Hoe vertaalt zich dat in je muziek?
"Ik denk dat ik door die gebeurtenis heel erg ben beïnvloed door de roots van Afrikaanse muziek. Er is een ritme in de rumba dat alles leidt. De basis sound van een, twee, drie – de clave - gebruik ik in veel van mijn tracks. Ik ben heel erg gevoelig voor de koebel en het woodblock. Dat zijn basisgeluiden waar ik graag mee speel."

Ben je vaker op zoek gegaan naar die Latin-roots? 
"Ik ben nog een keer samen met Aardvarck teruggekomen naar Cuba in 2006 en toen hebben we op het conservatorium in Havana een aantal concerten gespeeld met Cubaanse studenten. I.S.A, zo heet de school en het is vrijwel het enige voorbeeld van moderne architectuur na de revolutie, met prachtige ronde vormen en een open concertzaal waar normaal alleen klassieke concerten werden gegeven. Daar hebben wij onze MPC’s en computers neergezet. Er waren veel studenten die best wel hard gingen op de combinatie van elektronische muziek met jazz of de nieuwe producties die we vanuit Amsterdam meebrachten. Dat was heel bijzonder voor die tijd, er was nauwelijks internet. Het was een inimini revolutie."

Wat heeft Afrika te maken met de naam Awanto3? 
"Het eerste moment dat ik Awanto3 bedacht, zag ik ook een soort visioen van een Afrikaanse student met een grote bril voor me. Dus het klopt wel dat Afrika met de naam verweven is."

Hoe ging dat? 
"Ik had een studio op de zesde etage van Canvas. In die periode was Mike (red. Aardvarck) naar Bali verhuisd en was Rednose min of meer in de ijskast gestopt. En dat was voor mij ook wel een teken om niet weer in een collectief verder te gaan, maar het ook alleen te proberen. Trus’me had gevraagd of hij een track kon gebruiken op zijn label en onder welke naam ik die zou willen uitbrengen. Toen dacht ik, ik ga niet Steven de Peven gebruiken voor een internationale track. Het moet wel een naam zijn die in het buitenland wordt begrepen. Ik begon te tellen in het Engels, a one two three, voor ik begon en toen kwam het ineens in me op. Ik schreef de woorden fonetisch uit. Ik zag een gek Afrikaanse alias voor me, maar in blanke vorm. En dat klopte een beetje met het gevoel van fusion tussen Afrika en jazz dat ik voor me zag."

Hoe is het eigenlijk afgelopen op Cuba? 
"Op een gegeven moment zijn we op een feest beland waarbij Santeria-priesters zichzelf in trance speelden met trommels. Ze gingen een hele kring mensen met fysieke en mentale problemen langs om ze te adviseren of genezen. Toen ze bij ons kwamen, adviseerde een van de priesters ons om direct het dorp te verlaten omdat er iemand in het dorp dreigde mijn vrienden aan zich te binden en mij te vermoorden. Er zou bloed vloeien, zeiden ze. Mijn vriendin was erg wazig en weg van deze aarde, een soort trance. Ze droeg allemaal kettingen die de ‘dokter’ haar had omgedaan. Toen we later bij een lokale ‘witte’ dokter waren, wees hij op de kettingen en zei hij: jullie zijn wel echt heel diep de binnenlanden ingegaan. Het was een duidelijk geval van voodoo, volgens hem."

Heb je die ervaringen bewust omgezet in muziek? 
"Wellicht… maar ik denk niet na over muziek, ik maak muziek op gevoel. De basis van rumba en son, dat is de motor van al die muziek. En die motor is me bijgebleven en vanuit daar ben ik heel veel meer muziek gaan maken met Latijns-Amerikaanse invloeden. In de periode dat ik in Bergen aan Zee ging wonen heb ik ook een koffer met tapes gekregen van de dochter van de overleden buurman. Die heeft dertig jaar kunst gemaakt in het pand waar ik nu woon. Hij verzamelde Afrikaanse en Latin muziek, opgenomen van de radio en kwam altijd naar me luisteren als ik sets deed in de buurt. Hij heeft een koffer met honderden tapes achtergelaten. Daar luisterde ik iedere ochtend een half uur na voor ik met produceren begon. Toen kwam de rumba weer helemaal terug en ben ik als een gek gaan samplen. Ik zat met mijn kop in de club, maar had de clubscene vaarwel gezegd. Fuck de clubscene heb ik toen gedacht, ik ga de dansvloer een pak slaag geven vanuit percussieve mantra’s. Ik ga een album maken met latininvloeden dat ook bruikbaar is in de club."

Waarom Opel Mantra? 
"De Opel Manta is echt een doorsnee ordinaire auto waar je ineens een spirituele lading aan toevoegt met de letter r. Het is een fusie tussen oost en west, tussen ordinaire westerse sjeesbak en oosterse spiritualiteit. Met beide heb ik wat. Verder is het gewoon een naam die ik visueel ook wel zag zitten."

En waarom begint je e-mailadres met Vogelkak? 
"Ja, waarom niet?"

Text: Rolinde Hoorntje

Zondag draait Awanto3 op de Pinksteren Weekender. Zijn debuut Opel Mantra is vorige maand verschenen op Rush Hour en ter gelegenheid hiervan mogen wij 1x zijn drie-delige album op vinyl plus 1x2 gastenlijst voor de Pinksteren Weekender van dit weekend aan één persoon weggeven! 

Wat moet je doen om te winnen? Stuur een e-mail naar win@trouwamsterdam.nl voor vrijdag 6 juni 12:00 met daarin het antwoord op deze vraag: hoe heet het muzikale duo dat Awanto3 vormt samen met Tom Trago? De winnaar zal vrijdagmiddag bericht krijgen.