NL | EN
Deeldit
opFacebook
Deeldit
opTwitter

UTOPIA

Opening tweede editie Stedelijk at Trouw op 31 Oktober

UTOPIA

03-10-2013 | 14.55

Met het succes van de eerste editie nog vers in het geheugen, presenteren we met trots de tweede editie van Stedelijk at Trouw: Contemporary Art Club. De opening van de tweede editie vindt plaats op 31 oktober. De tentoonstelling is daarna nog te bezoeken t/m 9 november.

De tweede editie van Contemporary Art Club heeft als centraal thema UTOPIA. De industriële uitstraling van het gebouw van Trouw maakt de ambivalentie van absolute begrippen als utopie en dystopie sterk voelbaar. Is ons beeld van de toekomst in de 21ste eeuw nog steeds doordrongen van utopische sentimenten of dystopische schrikbeelden, of hebben wij deze modernistische opvattingen reeds laten varen?
Tijdens deze editie kan de video-installaties bekijken van Cyprien Gaillard, Sarah Morris, Dan Walwin en Hannah Weinberger. Zij verkennen de (on)mogelijkheid van utopie en dystopie in specifieke relatie tot het leven in de stad en stedelijke ontwikkeling. 
 
Tijdens de openingsavond op donderdag 31 oktober worden deelnemende kunstenaars Dan Walwin en Hannah Weinberger geïnterviewd en is er een exclusieve lezing van de populaire Amerikaanse sci-fi schrijver Hugh Howey, bekend van de trilogie WOOL, SILO en DUST over een postapocalyptische ondergrondse silo. Hoewel hij zelfstandig begon, is hij doorgedrongen tot de mainstream en werden filmrechten reeds gekocht door 20th Century Fox.

Werken in de tentoonstelling Contemporary Art Club: UTOPIA:
 
Uit de collectie van het Stedelijk wordt de video Miami van Sarah Morris uit 2002 getoond. Deze film is een bijna biografische documentaire over Miami, de stad waar commercie en vermaak centraal lijken te staan: perfect en beklemmend tegelijk. De camera slaat de kenmerkende, plastic stadscultuur gade vanuit voertuigen die als camera dolly fungeren, neutraal en zonder inmenging, wat bekrachtigd wordt door een ingetogen geluidstrack.
 
In Desniansky Raion onderzoekt Cyprien Gaillard de sporen die de mens achterlaat in zijn omgeving en de natuur, waarbij modernistische, utopische woningbouw-architectuur een terugkerend motief is in zijn oeuvre. De elektronische muziek van Koudlam begeleidt een bizarre confrontatie van hooligans in Oost-Europese buitenwijken.
 
Rijksakademieresident Dan Walwin presenteert een combinatie van twee video’s. In Immortality dwaalt een zwevende camera in stilte over een Brits heuvelachtig bosland-schap en stuit dan op een illegale rave party in een verlaten steengroeve. In Telemotive gaat een groepje mannen op pad met de auto, in dezelfde Britse midlands als die van Immortality creëren ze merkwaardige, bijna rituele situaties.

Ten slotte is ook het werk van Hannah Weinberger sterk verbonden met het thema van architectuur en soundscape. Haar video Trailer voelt als een gefragmenteerd verhaal van een stad. Het volgt vier personages die naar min of meer herkenbare locaties reizen, ongrijpbaar maar ook alomtegenwoordig: de (non-)plekken van de mondiale stad. Weinberger gebruikt de spanning van een trailer, maar laat de gebruikelijke plotwending weg. Daarnaast wordt, als tegenhanger van Trailer, het geluidswerk Every Other Year (2013) tentoongesteld. Het is een soundtrack van bekende geluiden, uit de stad en het dagelijkse leven. Zo vervreemdt Weinberger ons van de dagelijkse ervaring en dwingt een afstand tot onze eigen ervaring af.

De derde editie van Contemporary Art Club vindt plaats van 28 november t/m 7 december 2013. Hierin zullen kunstwerken centraal staan die reflecteren op informatietechnologie en datasystemen.
 
Contemporary Art Club is tijdens de duur van elke editie gratis te bezichtigen tussen 17.30 en 2.00 uur. Voor het openingsevenement worden toegangskosten gevraagd.
 
Contemporary Art Club wordt georganiseerd door het Stedelijk Museum Amsterdam en De Verdieping, het maandelijkse cultuurprogramma van TrouwAmsterdam.