NL | EN
Deeldit
opFacebook
Deeldit
opTwitter

Staying sharp

Interview met ROD

Staying sharp

29-10-2013 | 20.04

In 1997 kocht een jonge Benny Rodrigues z’n eerste platen, geïnspireerd geraakt door de underground house/techno radioshow Planet E, gepresenteerd door Michel de Hey. Dezelfde dj die Benny z’n eerste gig gaf. “Dat was in Nighttown, eind 1998,  begin 1999 dacht ik.” Benny Rodrigues – rotsvast en steunpilaar – bouwt zijn techno verder onder de noemer ROD/Rod Malmok.
 
Malmok is een plaats op Aruba. Wat is de link?
Heel toevallig is Aruba één van mijn favoriete vakantiebestemmingen, maar gek genoeg ontdekte ik het bestaan van Aruba’s Malmok pas na het ontstaan van Rod Malmok. Mijn Malmok is een mythe, gebaseerd op een non-fictief bestaan. Ik wil er nu niet te veel over kwijt . Na verloop van tijd wordt het vanzelf duidelijk.
 
Dat belooft. Wat deed je besluiten een alter ego te nemen?
Op een gegeven moment merkte ik onduidelijkheid bij de meeste mensen. Omdat ik zowel house als techno draai. Toen eenmaal mijn eerste ROD-productie af was – en die verschilde behoorlijk van mijn Benny-producties – wist ik dat onderscheid tussen die twee helder en strak moest zijn. 2,5 jaar later kan ik wel zeggen dat die keus me geen windeieren heeft gelegd.
 
Dus ROD is techno, en Benny…
The whole 9 yards, van deephouse tot techno en alles er tussenin wat me aanspreekt.
Ros staat voor techno – mijn benadering ervan – in de breedste zin des woords. Denk Detroit, Chicago, acid, dub, industrial, offbeat etc. Alles met techno als backbone, Benny is veel toegankelijker en flexibeler.
 
Noem ‘ns 3 tracks die je wel als ROD draait, maar nooit als Benny.
ROD - Malmok One (Klockworks)
Regis - Speak To Me (Downwards)
Blacknecks #1
 
Je zet vaak en veel van je sets online, we kunnen je wanneer we maar willen (terug)horen. Wat voor waarde heeft zo'n set voor je?
De enige reden waarom ik dat doe, is om mezelf fris te houden, om niet te vervallen in dezelfde sets en trucjes. Vele internationale dj’s komen er wekelijks mee weg, overal ter wereld. Ik daag mezelf dus bewust uit om elke keer weer vernieuwend voor de dag te komen. En daarnaast is het ook een leuk extraatje voor de luisteraar, maar de voornaamste reden is de eerstgenoemde.
 
Misschien bedoel ik meer: ik ken dj's die liever geen sets uploaden om e.e.a. exclusief te houden – zien is geloven.
Daar valt ook absoluut wat voor te zeggen! Maar zeker bij techno, zie ik de muziek toch vooral als 'tool' om daar zelf, elke keer opnieuw, die ene unieke ervaring mee te creëren – ondersteund door de tools, de tracks die ik bij me heb, gebaseerd op de energie die ontstaat tussen het publiek en ikzelf. Dat is voor mij het meest essentiële aspect van being a DJ. Het exclusieve zit 'm dus in het 'on the spot’ creëren. Wat volgt, het terugluisteren, is extra.
 
Tot slot: hoe lang blijft het nog leuk?
Heel simpel. Zolang ik dagelijks 'nieuwe' toffe, inspirerende muziek blijf ontdekken, blijft mijn heilige vuur branden. De rest is allemaal bijzaak..
 
Tekst: Nelis Oomen