NL | EN
Deeldit
opFacebook
Deeldit
opTwitter

Het Berlijnse label WHITE

Interview met Oskar Offermann

Het Berlijnse label WHITE

26-09-2013 | 20.13

Oskar Offermann en Edward zijn de voorvechters van het Berlijnse label WHITE. Deze vrijdag spelen zij in Trouw. We spraken met Oskar over het verleden en de toekomst van WHITE.

In het begin was WHITE een kleine groep van musici, vormgevers en creatives. Bijna mijn hele vriendenkring was betrokken. Mijn partner Adam Zawadzki en ik hebben twee werkgerelateerde passies: muziek en vormgeving. Onze visie was om alles te combineren in een grote creatieve fabriek. We studeerden communication design en ik dacht dat het prima zou lukken om drie wegen tegelijk te volgen: muziek, film, reclame... Op gegeven moment begreep ik dat ik op één veld moest focussen in plaats van drie. En ik vond het idee om aan klanten een creatieve service te verlenen verschrikkelijk.

Als je het over WHITE hebt, zie soms wat verwarde blikken. De term ‘white label’ wordt eigenlijk gebruikt om te verwijzen naar platen zonder informatie op de label. Oskar legt uit dat WHITE vanaf het begin met deze associatie heeft gespeeld:

De naam is natuurlijk een best aardige woordgrap voor een label. We zijn WHITE begonnen met de ‘Faces serie’, dat was het tegenovergestelde van een white label. We hebben het gezicht van de artiest voor de cover gebruikt. Dit soort dingen vinden wij vermakelijk. De serie gaat vele jaren lopen en ik kijk er nu al naar uit om, hopelijk, sommige gezichten opnieuw in 2030 te zien.

Ook is WHITE begonnen aan Rimini: een vinyl-only, edit label dat Oskar omschrijft als de excentrieke broer van WHITE. Dit en andere projecten hebben ervoor gezorgd dat WHITE tegenwoordig een kantoor en stagiaires heeft. De lunch verzorgt Oskar zelf:

Ik kook graag en vaak, ik kan me daarbij goed ontspannen. Ook al halen we soms, maar ook echt soms, een pizza.. Hoe dan ook, de hele kantoorsituatie is nieuw voor ons. In het begin deden we het allemaal een beetje erbij, maar nu proberen we drie dagen per week van negen tot vijf te werken. We houden ons met het release proces bezig, doen promotie, podcasts, mailings, etc. Gewoon dingen die je bij een klein label doet. Maar we zijn pas net bezig en gaan later dit jaar nog aan een offensief beginnen!

Text: AM