NL | EN
Deeldit
opFacebook
Deeldit
opTwitter

Marco in Bahia

Interview met Young Marco

Marco in Bahia

22-05-2013 | 14.48

Young Marco, een Nederlandse dj die, al vanaf zijn eerste productie op ESP Institute, vaker in het buitenland draait dan in zijn thuisland. Dit weekend brengt hij eerst een bezoek aan onze Britse buren, maar wanneer hij zondag weer op Schiphol landt, moet hij gelijk door naar Trouw. Aangezien Marco niet zo vaak in de club staat als ik dat zou willen, zag ik het als een mooie gelegenheid om hem het hemd van het lijf te vragen.
 
Je neemt bijna al je producties met maar één spoor naar de computer op, waarom is dat?

“Ik heb op mijn mengpaneel 24 sporen, en daar staat al de apparatuur waar ik op dat moment mee werk op aangesloten. Die loopt inderdaad maar via één kanaal naar de computer toe. Ik doe het voor een groot deel uit zelfbescherming, zodat ik achteraf niet meer zo veel kan aanpassen en dat ik geen andere dingen ga lopen doen tijdens het produceren. Meestal doe ik mijn laptop dicht en begin ik met jammen. Wanneer het goed klinkt, klap ik de laptop weer open en begin ik op te nemen. Achteraf kan ik dan alleen nog maar knippen en er kleine dingetjes bovenop leggen, maar daar blijft het bij. Zo behoud ik ook een beetje het originele idee en dwing ik mezelf aan om sneller keuzes te maken.
 
Toen ik vroeger voor een groot deel op de computer produceerde kwam ik halverwege wel eens met een heel ander inzicht, en voor ik het wist was mijn gehele eerste intentie weg. Maar zoals ik het nu doe, is het heel puur en direct. Heel veel dingen die bijna ontstaan uit willekeur of een soort ongelukjes die je nooit bewust zou kunnen nabootsen. Dat vind ik juist het meest spannende. Mijn eindstreven is misschien wel dat ik het in één keer goed doe, dat zou ook wel lekker relaxt zijn.”
 
Hoe kom je op de namen voor je tracks?
 
“Ik heb wel eens een titel in mijn hoofd gehad waar ik dan een nummer bij bedenk, maar het is ook geregeld andersom. Ik kan het niet echt een heel doordacht proces noemen, soms klinkt het gewoon zoals het klinkt. Vaak heeft het wel een betekenis, zoals bij mijn Darwin in Bahia track. Bahia was de eerste plaats op het zuidelijk halfrond waar Darwin met zijn boot de Beagle aankwam, waar hij dus ook voor het eerst allerlei exotische planten en dieren zag die nog nooit door iemand uit de westerse wereld waren gezien. Dat is natuurlijk ontzettend mindblowing, en met dat gevoel in mijn achterhoofd heb ik dat nummer ook gemaakt. Een soort ontdekkingsreis door de jungle. Moet je je voorstellen, dat je al die dieren voor het eerst ziet, te gek!”
 
Je houdt van clubmuziek die niet per se voor de club bedoeld is, wat bedoel je daar precies mee?
 
“Ik vind het interessant dat mensen per ongeluk een nummer maken dat niet als een bepaald genre is bedoeld, maar later opeens een andere context heeft. Dit hoeft dus niet alleen voor clubmuziek te gelden. In de jaren ’70 en ’80 is er een hoop nieuwe apparatuur op de markt gekomen waar mensen mee gingen freaken, en dan kan er ineens iets geks ontstaan. Bijvoorbeeld deze track van een Franse library plaat. Bij de intro zal je veel verbaasde gezichten zien, maar zodra de beat er in komt gaat de hele club uit zijn dak, terwijl het helemaal niet als club-track is bedoeld.
 
Tot slot, heb je nog een plaat die altijd in je tas zit?
 
“Ja die heb ik wel, dit is toch wel één mijn favoriete italo platen, dat lukt me maar niet om die thuis te laten. Een echte tearjerker!”

Tekst: Ruben Leter