NL | EN
Deeldit
opFacebook
Deeldit
opTwitter

Geen opportunistisch projectje

Interview met ROD

Geen opportunistisch projectje

03-05-2013 | 10.53

Benny Rodrigues komt aanstaande woensdag voor het eerst met zijn RODnacht naar Trouw. Hét perfecte moment om even te zitten met Benny om te praten over zijn techno alter ego ROD, zijn releases op Klockworks en de muzikale band met goede vriend Darko Esser.

Hi Benny! Dit is je eerste RODnacht in Trouw. Benader je dit gewoon als een lange set of probeer je iets extra's mee te geven?
Ik doe bewust heel weinig RODnacht edities, omdat het voor mij echt een speciaal ding moet blijven. Nergens anders draai ik zo’n lange set als op RODnacht. Voor mij is het extra speciaal, omdat dit één van de weinige gelegenheden is waarin ik het hele spectrum van techno voorbij kan laten komen, van het hele diepe en gelaagde werk tot aan het stevigere botte werk. Het feit dat ik nu een RODnacht in Trouw doe, is extra bijzonder omdat Trouw simpelweg één van mijn favoriete Nederlandse clubs is. Ik begin woensdag met draaien wanneer veel mensen nog aan het eten zijn, waardoor ik hopelijk heel sferisch en subtiel kan opbouwen tot aan het dansgedeelte. En natuurljk de flexibele sluitingstijden... Wie weet hoelang ik dit keer zal draaien?
 
Eén van je eerste releases onder ROD werd uitgebracht op Klockworks waar tot dan toe alleen Ben Klock zelf en DVS1 platen op hadden uitgebracht. Hoe is dit tot stand gekomen?
MySpace haha... Ik wist dat Ben een remix van mij draaide die ik voor Josh Wink had gedaan. Toen heb ik hem op MySpace gevraagd of ik hem nieuw werk voor een toen nog onbenoemd project mocht sturen. Zo gezegd, zo gedaan en binnen twee weken stuurde hij YouTube filmpjes waarin hij ‘Malmok One’ draaide. Sindsdien vroeg hij om meer tracks en nadat ik hem tientallen opzetjes had gestuurd, koos hij de drie tracks voor mijn eerste ROD release. Saillant detail is dat we samen op de naam ROD zijn gekomen, evenals Malmok. Ben heeft niet alleen mijn eerste ROD release uitgebracht, maar hij heeft er ook echt leven ingepompt. Zonder Ben was ROD waarschijnlijk vooral nog een gedachte in mijn hoofd gebleven.
 
Op 11 mei sta je zelfs op de Klockworks label nacht in de Berghain. Dit is de derde keer dat je in de Berlijnse club staat. Kan je iets vertellen over hoe jij het persoonlijk ervaart om daar te draaien in vergelijking met jouw gigs in Nederland?
Dit is inderdaad de derde keer, ik heb er ook 'n keer als Benny Rodrigues gestaan en volgende week de tweede keer als ROD. Wat kan ik zeggen over Berghain wat er nog niet gezegd is? Alles wat ze zeggen over Berghain is waar! Toch is in Berghain draaien totaal niet te vergelijken met mijn Nederlandse gigs. Het vraagt om een hele andere energie, een energie waar je als artiest echt mee om moet leren gaan. Het begint bijvoorbeeld al bij het feit dat er geen sluitingstijd is. Waar ik in Nederland normaliter naar een einde van de avond toedraai, is daar in Berghain geen sprake van... Door, door en door! Mixtechnisch draai ik in Berlijn veel subtieler dan dat ik dat in Nederland doe; ik gebruik bijvoorbeeld veel minder effecten... Eigenlijk hebben beide kanten heel erg hun eigen charmes!
 
Je bent de laatste tijd vrij actief als ROD, maar je draait ook nog steeds onder de naam Benny Rodrigues. Hoe moeilijk is het om te switchen tussen de twee of is daar geen sprake van?
Voor mij is het heel simpel, eigenlijk altijd geweest ook. Benny is house en techno in de breedste zin van het woord. ROD is puristische techno in de breedste zin van het woord. Hoewel het voor de meeste mensen nu steeds duidelijker wordt waar ik muzikaal allemaal voor sta, vind ik het soms wel lastig als ik ergens een ‘Benny Rodrigues’ set draai en mensen vragen ‘of ik even een ROD setje wil draaien’.. ROD is voor mij geen opportunistisch projectje waarin ik even de blits mee wil maken. ROD is ook absoluut geen vervanger van 'Benny', of  ‘Benny zoals hij het liefst zou willen draaien’: iets wat ik wel eens bij mensen waarneem. ROD is het stukje Benny Rodrigues wat er altijd was, maar nooit een naam had.. en daarom ben ik blij dat ik het uiteindelijk los heb kunnen koppelen. Hierdoor is de switch veel makkelijker en fijner te maken dan ooit tevoren. Het feit blijft wel dat ik zowel Benny Rodrigues als ROD nodig heb om mijn muzikale ei in kwijt te kunnen. Het een kan niet zonder het ander, maar ze hebben ook hun eigen ruimte nodig.
 
Er zijn een paar duidelijke overeenkomsten tussen Benny Rodrigues en Darko Esser. Naast dat jullie vrienden zijn en vaak onder die naam back-to-back draaien, is Darko net als jij ook begonnen met een techno alter ego. Is dit iets wat jullie samen hebben afgesproken of is het puur toeval?
Darko is naast één van mijn beste vrienden uit de scene ook nog eens een artiest die mij inspireert, net zoals ik dat bij hem hopelijk ook doe. Dat hij nu ook actief is als Tripeo, is geen afgesproken werk, maar muzikaal zitten we zeker helemaal op één lijn. Dus toen hij met Tripeo kwam, was ik niet verbaasd! Ik ben hartstikke blij voor Darko dat het Tripeo project zo goed wordt opgepakt: Darko verdient dat! 
 
Mogen we in de toekomst een Tripeo vs. ROD set verwachten?
Als Darko en ik samen draaien, komen we al snel op techno uit; zeker op de grotere festivals. Maar hoe onlogisch het ook moge klinken, draai ik mijn back-to-back sets met Darko bewust nog steeds onder de Benny Rodrigues & Darko Esser noemer. Dit omdat ik met ROD nu nog de focus op ROD solo wil blijven houden: het is al ingewikkeld genoeg zo! Maar ik sluit zeker niet uit dat we ooit alsnog een TripROD set en/of productie doen.

Tekst: Daniel Zeinstra & Frans Bootsman