NL | EN
Deeldit
opFacebook
Deeldit
opTwitter

Voyage Direct: een tijdreis met Gerd

Voyage Direct: een tijdreis met Gerd

18-01-2013 | 11.27

Gerd alias NY Stomp alias Geeeman alias Literon alias… Gert-Jan Bijl. Kun je ’t nog volgen? Zaterdag 19 januari staat deze coryfee in Trouw met Tom Trago en Jan van Kampen als… Gerd. 

Voyage Direct kennen we als het sublabel van Rush Hour waarop Tom Trago al een tijdje bezig is zijn favoriete tracks en producers bij elkaar te brengen. In dat rijtje hoort ook Gert-Jan Bijl thuis, al meer dan 20 jaar een vaste waarde in de wereld van electronic dance music, maar ook in die van hiphop, breakbeat en jazz. Releases van hem verschenen op labels als Clone, Joris Voorn's Rejected, Jimpster's Delusions Of Grandeur, Global Communication's Evolution/Universal Language, Kirk Degiorgio's Op-ART en Music Man. En van zijn plaat Arkest’s Blaze werden toch maar even 15 duizend exemplaren verkocht.
Deze ‘dance pioneer’ van het eerste uur draait nog steeds stevig mee. Zo stond hij in september voor de vierde keer in Berghain’s Panorama Bar en maakt hij volgende maand in de Londense Corsica Studios deel uit van de Tender Hooks line-up, samen met Serge, Legowelt en Semtek. Als Gerd wel te verstaan, de alias die garant staat voor ‘stomping house music’. Want na periodes waarin zijn aandacht vooral werd getrokken door techno (alias Literon) en breakbeat (alias Delgui) is hij nu weer terug bij zijn oude liefde: deep house. Tijd voor een update.
 
Even terug naar ‘the days of early house’. In 1991 waren Speedy J en jij de eerste twee niet uit Detroit afkomstige artiesten die een track uitbrachten op Malego, een Detroit house-label waar John Acquaviva en Richie Hawtin achter zaten. Vertel!
 
‘Da’s best een grappig verhaal. Ik bestelde veel housemuziek bij Eastern Block in Manchester, een zaak waar platen verkocht werden die in de rest van Europa niet te krijgen waren. Er werkte daar een jongen die wist waar ik van hield. Via de telefoon liet hij me dan wat tracks horen en daarna gingen de platen gewoon op de post naar Nederland. Op een dag zat er een transparante rode plaat bij waar een telefoonnummer op stond. Het bleek van Plus 8 te zijn, het label waar Malego weer een sublabel van was. Lang verhaal kort: ik heb een cassettebandje opgestuurd en dat resulteerde in een release op Malego. De titel van de track was Afterglow en de uitvoerenden heetten It’s Thinking. NSC, de National Sound Corporation, heeft die plaat gesneden. Dat was toen al dé masterstudio voor Detroit techno en een echt instituut.’
 
We kennen je als een ware kameleon. House, techno, soul, disco, P-funk, hiphop, breakbeat, jazz, ambient: er is geen genre dat je niet beheerst. Bij de verschillende fasen in je carrière hoorden verschillen aliassen. Nu ben je weer Gerd. Verklaar! En ervaar je het als een cyclus?
  
‘Muziek is voor mij altijd een zoektocht geweest. Ik had al heel jong interesse voor house. Dat begon met Marshall Jefferson’s The House Music Anthem en obscure acid van Phuture en Mr. Fingers. Omdat veel van die muziek bij ons niet altijd even goed verkrijgbaar was, ben ik steeds meer zelf gaan produceren. Dat was te gek, maar eenmaal middenin dat creatieve proces waren er momenten waarop het een worsteling werd. En dan slaat bij mij ook snel de verveling toe. Mijn reactie is dan op zoek te gaan naar nieuw geluid en voor mij was dat vooral jazz, latin, hiphop en breakbeat. Ik zie het allemaal als een organische ontwikkeling. Nu ben ik terug bij m’n oorsprong: deep house. Het begon te kriebelen en ik wilde weer alleen de opnamestudio in, zonder afhankelijk te zijn van muzikanten. Ja, je kan het een cyclus noemen.’
 
Je bent ook een echte duizendpoot. Remixes, ‘underscores’ voor commercials, films, TV, theater. Waar ben je het afgelopen jaar druk mee geweest en wat staat er voor 2013 op de rol?
 
‘Ik heb vorig jaar remixes gedaan voor Romanthony, Matt Tolfrey & Marshal Jefferson, Mateo & Matos, George FitzGerald, Alden Tyrell, Nicholas, Arttu, Martin Landsky, Marc Romboy,  Elef, Rush, Low Jack, Burnski & Manik, etc. etc. En toch ook veel gedraaid. Voor 2013 neem ik geen remixes meer aan. Ik wil me focussen op een opvolger van m’n laatste single, Palm Leaves. Die is van 2011, dus het is tijd. 2013 wordt ook het jaar van verder bouwen aan m’n eigen label 4lux. En ja, ik wil nog meer gaan draaien. Weer ergens een residency hebben, lijkt me echt gaaf!’
 
Ik las dat je eigenlijk liever tracks van anderen draait. Wat vind je van dance op dit moment? En wat zijn de laatste 3 platen die je hebt gekocht?
 
‘Er is zoveel goede muziek. House, techno: ’t wordt allemaal steeds beter. Dat heeft natuurlijk ook met de technologie te maken. Als je een computer hebt en de juiste software, kun je al aan de slag. De drempel is lager geworden. Resultaat is wel dat er wereldwijd ruim 60 duizend releases zijn. Per week! Ik ben gemiddeld een dag bezig om daar voor mezelf de juiste tracks uit te filteren. Gisteren heb ik toevallig weer eens wat platen gekocht. Even uit de losse pols: Hoop Dreams van Blacksmif, Edition 2 by Various Artists op het Metrolux Label en Mushroom van Luca Ballerini. Echt dikke, toffe houseplaten.’
     
Zaterdag sta je op Voyage Direct in Trouw. Wat is je band met Tom Trago?
 
‘Ik ken ‘m via Rush Hour. Voor z’n eerste album was hij op zoek naar een soulzanger. Ik heb ‘m toen in contact gebracht met Olivier Daysoul, een Amerikaan die ik in 2005 via MySpace heb ontdekt. Ik kijk er echt naar uit om zaterdag met Tom te werken. Tijdens ADE 2012 heb ik trouwens met veel plezier bij jullie gedraaid. Goede ontvangst, goed soundsystem, goed publiek: alles klopte!’
 
Thanx, Gerd!
 
Meer info www.soundcloud.com/gerd
 
Tekst: Bonita van Lier