NL | EN
Deeldit
opFacebook
Deeldit
opTwitter

Masturberen in het museum

Masturberen in het museum

07-06-2012 | 13.02

Het is al weer tijd voor onze vierde een laatste editie van Stedelijk @ Trouw/De Verdieping. Op donderdag 14 juni is er in Trouw tijdens Duplicate It! werk te zien van onder andere Vito Acconci, Marc Bijl, Paul McCarthy en Mike Kelley, Piet Parra en Wolfgang Tillmans. Dit keer zullen de Blikopeners van het Stedelijk Museum, jongeren die een bijbaan hebben bij het museum, de avond presenteren. De avond, georganiseerd door het Stedelijk Museum en TrouwAmsterdam, gaat over de invloed van reproducties op moderne en hedendaagse kunst, het museum en het publiek.
 
Het werk van kunstenaar Vito Acconci zal op deze avond centraal staan in de rokersruimte. Acconci, nu vooral bezig met architectuur en landschapsdesign, was in de jaren zestig vooral zeer geboeid door de invloed die kunst kon hebben op het publiek. In deze jaren verwierf hij, samen met kunstenaars als Allan Kaprow, Bruce Nauman en Dan Graham bekendheid met zijn performances en daarvan afgeleide videokunst. Zo gebruikte zij verschillende kunstvormen in hun performances en creëerden op die manier een intermediaal kunstwerk. Vooral de confrontatie met de beschouwer stond in deze werken centraal. Acconci volgde voorbijgangers naar hun bestemmingen of masturbeerde onder de vloer van de galerie en liet bezoekers het geluid via speakers horen. De grootste faam genoten zijn performances waarin hij de (pijn) grenzen van zijn eigen lichaam aftastte: zichzelf beet, op de grond viel of zich met de hand ontdeed van een vierkante decimeter lichaamsbeharing.
 
Bekend werk van Acconci is Seedbed (1972) waar hij onder een hellende vloer lag en masturbeerde, gedurende 6 uur per dag, 2 dagen per week. Hij reageerde op de bezoekers, die boven hem liepen op de vloer van het museum, zowel verbaal als fysiek en probeerde zo een relatie aan te gaan met de bezoekers. Het was hierbij belangrijk dat het lichaam van Acconci verborgen bleef voor de kijker, maar dat het wel een reactie bij de bezoeker zou opwekken. Dit zorgde voor een actieve relatie met de performance. Een verruimd zelfbewustzijn bij de kijker was het doel, agressie en shock het middel als kritiek tegen de opkomende passieve cultuurindustrie destijds.
 
Tijdens Duplicate It! op 14 juni ligt Vito Acconci niet ergens onder de vloer en horen we geen rare geluiden. Wel kan je vier van zijn videowerken bekijken in de rookruimte en deze zullen allemaal even provocatief zijn als Seedbed. Kaarten voor de avond zijn verkrijgbaar via deze site.