NL | EN
Deeldit
opFacebook
Deeldit
opTwitter

De constructie van een dj set

De constructie van een dj set

10-05-2012 | 17.08

Fachwerk is het label en gelijknamige dj-collectief dat zaterdag 19 mei te gast is bij Les Enfants Terribles in Trouw. Label-oprichter Mike Dehnert vormt samen met Roman Lindau en Sascha Rydell het illustere trio. Anders dan de naam doet vermoeden is de betekenis van Fachwerk niet vakwerk, maar is het een Duitse, architecturale term voor een bepaalde constructiemethode. In deze methode wordt eerst een houten frame gebouwd - een basisstructuur - om vervolgens de vrije ruimte tussen dit frame naar eigen voorkeur op te vullen. Dehnert: 'I think it is the same with the label. The basis is techno and house and in the middle it's free.'

Het ‘toeval’ wil dat een goede dj-set ook te vergelijken is met een dergelijk frame. Waarom? Nou, omdat je in een fatsoenlijke set ook een structuur aantreft. De vrije ruimte hierbinnen zijn de platen die de artiest draait. De structuur zelf wordt juist geschapen door de interactie tussen dj en muziek. Met andere woorden: het frame van een dj-set vloeit voort uit welke plaat, wanneer in de set, op welke manier (denk hierbij aan de manier van inmixen) wordt gedraaid. Deze basisstructuur kun je het best voor je zien als een sinusgolf die met een hoek van 45 graden omhoog gekanteld is. Dit is de lijn omhoog die de artiest idealiter verweeft in zijn set, de basis. De manier waarop hij dit doet is vrije ruimte.

Maar wat is nou het doel van zo’n dj-set? Waarom zit er structuur in? Kort door de bocht bespeelt de dj door middel van dit proces zowel de energie als de emotie in de zaal. Denk er eens over na… Hoe vet de muziek ook is, je hebt bijna nooit de energie om volle bak door te stampen tot het eind. Daarom zal de artiest soms gas terug nemen, door bijvoorbeeld een emotionele plaat te draaien. Zo tilt hij zijn publiek uit het gebeuk en gunt hij ze een adempauze, alvorens de rem weer los te laten en weer omhoog te gaan. Rinse and repeat. Dit proces is een dj-set beschouwd vanuit de artiest. Maar de essentiële taak  - het vermaken van zijn publiek - is niet meegenomen in dit verhaal. Natuurlijk is dit niet minder belangrijk. Roman Lindau zegt hierover het volgende: 'A professional dj should react to the crowd. He should have, next to technical skills, the feeling what the crowd wants, not only play his own line, in other words not egoistic but versatile - As a dj you are an artist but also a service provider. I love to dance and that's very important I think: as a dj you need to feel what the crowd feels in order to help them celebrate and have fun.'

Het aanvoelen van je publiek is als artiest dus een absolute hoeksteen van je vakgebied. Het is immers aan jou om de technische vaardigheden te combineren met dit gevoel en zo je publiek tot boiling point te brengen. Al met al mag duidelijk zijn dat er een hoop expertise komt kijken bij het draaien van muziek. Zo is bijvoorbeeld het beladen onderwerp platenkeuze nog nauwelijks behandeld. Roman Lindau: 'In my opinion you should have a intensive relationship to music for a long time. The dj has the task to find interesting stuff in the mass of produced stuff - separate the wheat from the chaff!'

In een notendop is dit dus hoe je een feestje bouwt. Natuurlijk komen er allerhande randvoorwaarden bij kijken en is bovenstaande nog steeds een gesimplificeerde weergave van het artistieke proces dat een goede dj-set is. Je kunt je dus wel voorstellen dat het vakwerk is. Het mag dan wel niet de correcte vertaling van Fachwerk zijn, maar het is desalniettemin toepasselijk! Zo blijkt ook uit Romans conceptie van de dj-sets van zijn collectief: 'The Idea of Fachwerk-djing is to combine old and modern techno with raw house parts and last but not least own productions including unreleased Fachwerk-stuff. We love to play in a classic way by mixing vinyl and cd. The way to the record store every week is a long time ritual for me. We think laptop dj´s mostly are lost in details. Often mixes with a computer inveigle you to do fast mixes and the track can be destroyed. Many tracks need time to develop, especially in techno. Less is sometimes more!'

Op 19 mei heb jij een uitgelezen kans om mee te maken hoe vaklui Trouw steen voor steen afbreken. Tot dan!

Daan Akse namens Les Enfants Terribles