NL | EN
Deeldit
opFacebook
Deeldit
opTwitter

Daytime Studio 54

Daytime Studio 54

28-02-2012 | 17.35

Waar kennen we die naam toch van…..Fiorucci? Was dat niet dat kledingmerk wat jaren terug bij de Chill Out in de Bijenkorf te koop was? Ja, inderdaad. Brits kunstenaar Mark Leckey gebruikte de naam van dit kledingmerk in zijn alom bejubelde video Fiorucci Made Me Hardcore.
 
Fiorucci Made Me Hardcore is samengesteld uit found footage uit de underground club scene in de jaren ’70, ’80 en ’90 in Engeland.  De video begint met beelden uit het disco tijdperk in de jaren zeventig en vloeit al snel over naar het einde van dit decennium toen de zogenaamde Northern Soul hoogtijdagen vierden in Londen onder een grote groep blanke en zwarte jeugd. De soul muziek van labels zoals Motown uit Detroit lieten de armen en beentjes flink zwaaien van de jongelui. De video stijgt naar een climax tijdens de jaren ’90 waar kids, volgestopt met drugs, flink aan het raven zijn. Details van dure kleding zoals Diadora, Ellesse en Fiorucci, muziek en andere culturele verwijzingen geven een mooi beeld weer van de jeugd- en clubcultuur.
 
Maar hoe zit het dan met die verwijzing naar Fiorucci? De collectie van Fiorucci werd bij oprichting begin jaren ’60 geïnspireerd door de uit de UK afkomstige stijl 'Swinging London'. De term werd in 1966 door Time Magazine in de wereld geholpen en refereerde naar het radio station ‘Swinging Radio England’. Met ‘Swinging’ bedoelde men in die tijd hip en fashionable. Een beetje vergelijkbaar met ‘onze’ Hipsters vandaag de dag. Overigens ook een term die al een tijdje leeft, namelijk sinds 1940.
 
Voor degenen die nog niet geboren waren, van 1976 tot ongeveer 1984 was Fiorucci de kledingwinkel waar je als celebrity rondhing. Jackie O, Cher en Elizabeth Taylor kwam er winkelen, Andy Warhol was er met regelmaat en Truman Capote signeerde in de winkel zijn boeken. De New Yorkse winkel werd al snel bekend als de ‘Daytime Studio 54’. DJ’s kwamen vooraf aan hun optredens in de club steevast langs Fiorucci om alvast warm te draaien. Ook Marc Jacobs sleepte zijn oma mee voor de spijkerbroeken van het merk en geeft toe dat Fiorucci een belangrijke invloed had op zijn kledinglijn. ''When I was 15, instead of going to sleep-away camp I spent the whole summer hanging out in the store. I had this wide-eyed glamour about these beautiful young people that globe-trotted from club to club dressing in these fabulous clothes. It was like a living, breathing fashion show that I wanted so much to be part of.''
 
Fiorucci is inmiddels op zijn retour en andere merken hebben de scepter overgenomen. Desalniettemin is Fiorucci tientallen jaren een belangrijk onderdeel geweest van de jeugd en clubcultuur en zijn we blij dat Mark Leckey die op een indringende wijze heeft weten te monteren. Fiorucci Made Me Hardcore is op 29 Maart te zien in Trouw tijdens Contemporary Art Club.